Red Reserve

/Red Reserve
Red Reserve2018-09-26T15:12:21+00:00

Red Reserve – första noterade esportbolaget i Skandinavien

Koncernens dotterbolag Red Reserve är ett esportbolag som har funnits sedan 2014, och bolaget har successivt blivit ett allt mer etablerat varumärke i esport-världen. Bolaget förvärvades av Red Reserve Entertainment (då Community Entertainment) i februari, och blev då Skandinaviens första noterade esport-bolag.

Red Reserve äger och driver egna esport-lag i spelen Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Call of Duty (COD), Hearthstone och Fortnite. På sociala medier är Red Reserve också ett tungt namn med miljonreach i de olika kanalerna. Det sistnämnda är extra viktigt just när det gäller esport-publiken, då den tenderar att föredra sociala medier framför traditionella medier som tidningar och TV.

Bolagets intäkter kommer från flera olika håll – sponsorer, prispengar, försäljning av spelare och merchandise (lagrelaterade produkter) samt ersättning för arrangemang av olika esport-relaterade events i exempelvis köpcentra eller i dedikerade arenor.

I skrivande stund sponsras Red Reserve av Battleriff Gaming, Scuf Gaming, Victrix, KontrolFreek och ULT. Sponsorintäkterna förväntas också öka kraftigt inom kort, delvis beroende på att bolaget ännu inte valt huvudsponsor eller hunnit knyta sponsorer till det nya CS:GO-laget som förvärvades i mitten av juni.

Varför vill företagen sponsra just esport och Red Reserve?

Som vi tidigare har nämnt växer esporten kraftigt, och givetvis vill många företag vara med på den resan. De mest framgångsrika och profilstarka lagen i de största spelen börjar också bli allt mer kända för den stora massan, och därmed något som många företag vill förknippas med. Red Reserve är numera ett av dessa framgångsrika lag i ett flertal spel och vi märker hur attraktionskraften kring bolaget stärks för varje ny framgång. Våra lag har i år redan vunnit ca 1 Mkr i prispengar.

För mediaköpare erbjuder Red Reserve såväl digital som lokal synlighet. Man kan exempelvis starta en turnering i mediaköparens namn. Turneringen kan inledas på en digital arena, och sedan mynna ut i en final i form av ett esport-event, dit besökarna kan se turneringens upplösning live. På de fysiska finalerna ges en ytterligare möjlighet till PR och marknadsföringsinsatser på plats och via streaming. Vidare visar Red Reserve upp mediaköparens/sponsorns logotyp på kläder och hemsida och lyfter fram mediaköparen/sponsorn i tweets och andra utskick via sociala media, där Red Reserve kan nå miljontals följare.

Utvecklingen inom esport blir allt mer lik den som har varit och fortfarande pågår inom fotbollen. De främsta esport-lagen kommer i likhet med de största fotbollslagen att dra in stora pengar på försäljning av tröjor och andra liknande produkter, sponsorintäkter, spelarförsäljningar och ständigt växande prispengar. Exempelvis annonserade nyligen Epic Games, som äger spelet Fortnite, att de sätter upp en prispott om 100 miljoner dollar för säsongen 2018/19.

E-sporten omsatte ca 700 miljoner USD år 2017 och beräknas omsätta 1,5 miljarder USD år 2020.

Vår målsättning är att etablera Red Reserve i det allra översta skiktet inom esport. För att återigen dra en parallell med fotbollen så kan det jämföras med att tillhöra den exklusiva skara klubbar som varje år går långt och gör upp om slutsegern i Champions League. Red Reserves lag i COD, CS:GO och Hearthstone tillhör redan idag det toppskikt som har chans att vinna även de största turneringarna och Fortnite-laget förväntas nå dit så fort Fortnites tävlingsformer är färdigorganiserade. Nästa steg är att befästa positionerna och bli ett ledande varumärke, med lag som de övriga strävar efter att nå.

Läs mer på RedReserve.org