Det spelar ingen roll hur smart du är, eller hur vänlig och omtänksam du är om du inte kommunicerar så att det blir förstått!
I ett företag är det väldigt viktigt att kommunikationen fungerar, så att alla jobbar åt det håll som ledningen vill. Man kan tycka att det man säger, skriver eller signalerar med blandade metoder är supertydligt, men alla uppfattar saker utifrån sina egna erfarenheter och kunskaper.
Det är därför väldigt viktigt att veta hur man ska kommunicera så att budskapet går fram till samtliga som behöver veta det. Känner du att du har en svaghet i ditt företags kommunikation så finns proffs som kan hjälpa till, exempelvis interim cio, som har lång erfarenhet inom kommunikation.
Här finns erfarenhet av kommunikation i alla former, så det första är kanske att fundera över vilken typ av kommunikation just ditt företag ska använda. Är det via möten med tal eller är det via mail eller annan skriven media eller är det via webformulär? Kanske en kombination är det bästa?
Kanske veckovisa avstämningar av personalens uppfattning om var företaget är på väg?
Många frågor att besvara, så förringa inte betydelsen av god kommunikation i ditt företag för det är verkligen ett område värt att satsa lite extra på då det finns så mycket att vinna på att vara duktig på kommunikation.
Minns ni den gamla viskleken som man lekte som barn? Där har vi faktiskt ett typexempel på vad som händer om alla inte får samma information eller kommunikation samtidigt – alternativt tolkar det som kommuniceras på olika sätt.
Det börjar med en byxa och slutar med en fluga!
Jag kan ge ett exempel: Låt oss säga att jag har ett företag som säljer böcker.
På ett veckomöte säger jag till min personal: Kommande vecka ska vi satsa på att sälja barnböcker.
Jag skickar också ett mail så att alla ska se det: kommande vecka ska vi satsa på att sälja Alfons Åberg från i fjol.
Det låter kanske solklart? Det trista är att jag egentligen menar Alfons Åbergs böcker som vi har kvar från förra året. Eftersom jag inte var tydlig på mötet så kommer det bli olika uppfattningar och mycket spekulationer och diskussioner som tar fokus från personalen.
Det finns ju ingen som förstår eftersom jag inte var tydlig. Men att vara tydlig är inte enkelt.