Kommunikation via webbformulär

Om du driver någon typ av onlineverksamhet är det extremt viktigt att dina kunder/läsare kan interagera med din hemsida. Det kan till exempel röra sig om att beställa saker från din e-handel, ge dig feedback om dina tjänster eller bli medlemmar i ett forum. Kanske du vill bjuda in folk till ett visst event eller informera klienter om ett erbjudande med ett nyhetsbrev?

All den här typen kommunikation kan göras enkelt och smidigt med webbformulär som du designar helt efter dina egna behov och preferenser. Vill du marknadsföra dig via e-post på ett skojfriskt eller allvarligt sätt? Är det viktigt för dig att ha många bilder eller vill du enbart ha text? Allt sköter du med bra verktyg för att skapa precis den typ av webbformulär som du behöver. Den digitala kommunikationen har kommit för att stanna och därför gäller det att ha bra koll på den.

Lyssna på ditt klientel

Att få feedback från dina kunder eller medarbetare innebär förmodligen att du både kommer få ros och ris. Förutom rent objektiva fel som till exempel en vara som varit trasig vid leveransen eller stora förseningar med beställningen kommer det också finnas personer som helt enkelt inte gillar det de fått av dig. Här gäller det att du förstår dels att alla har olika åsikter och smak, dels att det här är en enormt viktig källa till förbättring. Lyssna på vad de säger och ge gärna personliga svar, oavsett om det är positiv eller negativ feedback du fått. Ett vanligt misstag är att bli upprörd och svara argt och avfärdande då det alltid framstår som oprofessionellt, oavsett om du har rätt eller inte. Inget kan få en kund att tvärvända som ett gott mottagande och det är något som enbart kan uppnås med en bra kommunikation.

Se också digitala utvärderingar som ett sätt att förbättra det du gör. Märker du att många gillar en viss färg eller tycker sämre om en annan? Gör förändringar och genomför kampanjer med specialerbjudanden via mailutskick där du säljer ut mindre populära produkter för att ersätta dem med nya. Detsamma gäller inom företaget. Låt dina anställda och medarbetare uttrycka sina åsikter genom att till exempel utföra anonyma enkäter för att du ska lära dig hur ditt företag kan drivas ännu bättre. Kunskap är makt, och den uppnår du med rätt kommunikation.

Kommunikation via webbformulär
Scroll to top
zakra